E-zakupy – Zamawiasz? Pamiętaj

58 postępowań dotyczących sprzedaży przez internet prowadzi obecnie UOKiK. Jak nie dać się oskubać w sieci? Rusza kampania Urzędu wyjaśniająca zasady takich transakcji. Wszystkie informacje dla konsumentów oraz przedsiębiorców dostępne są na stronie www.ezakupy.uokik.gov.pl


Anna Hryńko, Departament Polityki Konsumenckiej UOKiK
Wypowiedź Anny Hryńko z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK na temat zakupów w Internecie
Agnieszka Kowalczyk, UOKiK
Wypowiedź Agnieszki Kowalczyk z UOKiK na temat zakupów grupowych
Anna Bogrycewicz, UOKiK
Wypowiedź Anny Bogrycewicz z UOKiK na temat zakupów na aukcjach internetowych
Marta Kozon, UOKiK
Wypowiedź Marty Kozon z UOKiK na temat portalu ezakupy.uokik.gov.pl

Zakupy w Internecie rządzą się swoimi prawami. Jak wynika z najnowszych badań* UOKiK, konsumenci znają je w niewystarczającym stopniu. Niewielu internautów zdaje sobie sprawę, że ich prawa zależą od tego, czy kupują od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji. Przykładowo: 55 proc. badanych nieprawidłowo stwierdziło, że można odstąpić od umowy zawartej przez Internet z innym konsumentem. 82 proc. ankietowanych przyznaje, że przed złożeniem zamówienia czyta regulamin oraz informacje na stronie sprzedawcy.

 

Kampania UOKiK

 

Wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W nowym serwisie znaleźć można liczne przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e przedsiębiorcą.

Wątpliwości UOKiK

Obecnie Prezes Urzędu prowadzi 58 postępowań dotyczących sprzedaży przez Internet. Od początku roku wydała już 29 decyzji. Z praktyki UOKiK wynika, że najczęściej Internetowi sprzedawcy nie respektują prawa do zwrotu towaru w ciągu 10 dni, wymagają, aby zwracany towar nie był rozpakowany, nie oddają konsumentowi kosztów wysyłki zamówionej rzeczy w sytuacji odstąpienia od umowy. Wątpliwości dotyczą także braku wielu informacji na stronach internetowych sklepów. Przykładowo: nie informuje się konsumenta o tym, że ma prawo odstąpić od umowy, przedsiębiorca w ogóle nie ujawnia swoich danych, nie udostępnia regulaminu. Takie braki powinny zwrócić uwagę konsumenta. 

Zakupy grupowe

Wiele problemów konsumentom sprawiają zakupy grupowe. W tej chwili Urząd prowadzi 4 postępowania dotyczące portali oferujących takie usługi. Skargi, które wpływają do Urzędu, dotyczą głównie problemów z terminową realizacją kuponu. W praktyce trudno umówić się na satysfakcjonujący dla obu stron termin kursu na prawo jazdy, czy zabieg upiększający. Kupując grupowo, zawieramy dwie umowy: z portalem, który dostarcza kupon, oraz ze sprzedawcą, który go realizuje np. wysyłając towar. Taki podział ma istotne znaczenie przy składaniu reklamacji oraz odstąpieniu od umowy. Oferta jest zamieszczona w serwisie internetowym, który pośredniczy w transakcji. Jeżeli dojdzie do zawarcia umowy, czyli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych, konsument otrzymuje od portalu kupon uprawniający do realizacji usługi czy odbioru produktu. Za ich jakość nie odpowiada już portal, ale sprzedawca. Określa on także termin, w jakim należy zrealizować kupon. Samo zainteresowanie konsumenta ofertą sprzedawcy i złożenie zamówienia nie oznacza, że otrzyma on kupon, ponieważ podstawowym warunkiem finalizacji transakcji jest zgłoszenie się określonej minimalnej ilości osób. Więcej informacji o zasadach zakupów grupowych w poradniku UOKiK.

Do akcji przypominającej o prawach osób kupujących w sieci włączyło się 22 partnerów: Allegro.pl, Ceneo.pl, Ceneria.pl, Comperia.pl, e-Commerce Polska – Izba Gospodarki Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, Frupi.pl, GoDealla.pl, Groupon.pl, Gruper.pl, Mensis.pl, Nokaut.pl, Notanio.pl, Okazje.eholiday.pl, porównywarka cen Okazje.info.pl, Opineo.pl, Skapiec.pl, Sklepy24.pl, SmartBay.pl, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Szafa.pl, Trusted Shops, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
To pierwsza tego typu akcja informacyjna przygotowana przez Urząd. Prowadzona jest w Internecie.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

* Badanie zostało zrealizowane przez firmę EU-Consult w Gdańsku oraz Instytut Badawczy IPC we Wrocławiu w październiku 2012 roku z zastosowaniem metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI). Próba: 700 respondentów w wieku 18+, którzy korzystają z Internetu przynajmniej raz w miesiącu oraz dokonały zakupu dowolnego produktu lub usługi przez Internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Pliki do pobrania